Forumindex
 Vanliga frågor  •  Sök  •  Medlemslista  •  Användargrupper   •  Bli medlem  •  Profil  •  Logga in för att läsa dina meddelanden  •  Logga in
 Diskutera nummer 10! Nästa ämne
Föregående ämne
Skapa nytt ämneSvara på ämnet
Författare Meddelande
Admin
Admin


Registreringsdatum: 22 januari 2008
Inlägg: 56

InläggPostat: 2012-05-31 09:51:35 Svara med citatTill överst på sidan

Nummer 10 av Modelljärnvägsmagasinet är ett gott och blandat nummer, med allt från fotograferingstekniker för modelltåg och synare av godståg i N och laserskuret i H0 till livesteam hos BMÅS och hur du installerar dekoder i gamla Märklinlok.

Image

Välkommen att diskutera och kommentera!

_________________
Mvh Admin.
Användarens profilSkicka personligt meddelandeSkicka e-postBesök användarens hemsida
Rainer
Gäst





InläggPostat: 2012-06-25 11:24:26 Svara med citatTill överst på sidan

CONGRATULATIONS - number 10!
Very nicely done, lots of informations and lost of ads!
GREAT pictures, too!
I read it from the first to the last page, even though I hardly speak Swedish. But then, all how-to articles are well documented, and i just read between the lines, check to drawings and photos - and Alas! - i understand a lot, if not all.
The different FINDUS lettering and colors give me nice ideas for my Z-scale models. I wonder, where I can find stripes to model the Swedish car sides ...
The story about the "modernt godstog i N" is a nice supplement, esp. the PETERSON Rail 185 675 is an engine found all over Europe in lots of private railroads. The drawings round that type of train up. Hopefully, the makers of the MJM do sometimes such drawings in Z=1:220, too?
That NOCH station of "Tannau" is a typical "Bavarian Würfel ( cube ), designed by the famous German architekts Friedrich Bürklein, Eduard Rüber and Gottfried Neureuther who were responsible for those rairoad stations in the 1840 upwards.
Its interesting to note, how the model house and factory builders have seen the writing on the wall: built them in a modular system, so every model fan can built "his" house/factory/building. Well done in MJM by AUHAGEn ( and others ).
A trip to the DB Museum i Nürnberg belongs to one of the oldest in Germany, and is well worth coming again and again.
Pages 34-36 show Svenska containervagnar - of which there will be a story about their Z-scale brothers in one of the next MJM, I hope.
In HO ROCO has done a lot for the SJ modellers: the Dm3, the IORE, the malmvagnar - see pages 38-39 for those widely used vagnar on the rails from Kiruna - Narvik, or Kiruna - Lulea ...
Then there are those who love and model trams. The Tatras have a long and widespread life in Eastern Europe. Enjoy the article starting from page 40.
LGB in the garden? Well known in warm to hot climates. But in Scandinavia? With cold and freezing winters up to six months? WELL - YESSIR! Somer years ago I had the pleasure of seeing one Märklin gauge 1 ( 1: 32 ) in a garden railway near NORA. Now that LGB ( 1: 24 ) is "larger" and more modellers are using that for garden railways. But building a station in 1:2,5 like Sture Bylén did, is something not done every day - look and read from page 46!
More on how to built, how to run and how to "customize" your old Märklin engines, how others built and run their empires - just get MJM number 10 and have a look-see!
Hälsningar
Rainer Spohr

LLJ



Registreringsdatum: 15 januari 2012
Inlägg: 3

InläggPostat: 2012-07-01 10:09:00 Svara med citatTill överst på sidan

I artikeln om digitalisering av Märklinlok, varför finns inte Märklins mLD (ej ljud) och mSD (ljud) dekodrar med som alternativ?

Dessa borde vara självklara kandidater, särskilt som mLD dekodrar ligger i samma prisklass och har samma funktioner som de övriga.

/Lars

_________________
Byt inte skala, - skaffa en till
FREMO
Modul Syd
Användarens profilSkicka personligt meddelande
LLJ



Registreringsdatum: 15 januari 2012
Inlägg: 3

InläggPostat: 2012-07-01 10:20:38 Svara med citatTill överst på sidan

Varför valde redaktionen just Märklin till artikelnserien om hur man bygger en bana?

Jag anser det är fel att enbart redovisa en tillverkare utan istället det vore bättre att visa några olika tillverklare, vad man kan göra med resp system och vad man kan få för pengarna.

Min uppfattning är att de flesta som läser MJ-magasinet redan har valt om de skall köra 2R eller 3R, men inte tagit steget in i den digitala världen ännu.

/Lars

_________________
Byt inte skala, - skaffa en till
FREMO
Modul Syd
Användarens profilSkicka personligt meddelande
Admin
Admin


Registreringsdatum: 22 januari 2008
Inlägg: 56

InläggPostat: 2012-07-03 09:44:02 Svara med citatTill överst på sidan

Hej,
Beslutet att bygga en bana grundas på tanken att det köps många startsatser, som sedan ofta hamnar på vinden. Vår ambition är att visa vad man kan göra med en startsats och en standardskiva för att utveckla det och hålla intresset vid liv.

Därför spelar det ingen roll vilket fabrikat - eller ens skala - vi väljer, eftersom principerna (och även satserna) är likartade. Men det är nödvändigt att bygga en bana och inte bara redogöra för olika satsers innehåll och egenskaper, och då måste vi göra ett val. Men det utesluter inte andra fabrikat eller strömsystem, tvärtom.

_________________
Mvh Admin.
Användarens profilSkicka personligt meddelandeSkicka e-postBesök användarens hemsida
LLJ



Registreringsdatum: 15 januari 2012
Inlägg: 3

InläggPostat: 2012-07-03 12:08:19 Svara med citatTill överst på sidan

Ok, men inte helt tydligt.

Kan vara värt att beskriva förklaringen ovan i kommande artiklar.

/Lars

_________________
Byt inte skala, - skaffa en till
FREMO
Modul Syd
Användarens profilSkicka personligt meddelande
Admin
Admin


Registreringsdatum: 22 januari 2008
Inlägg: 56

InläggPostat: 2012-07-12 12:47:20 Svara med citatTill överst på sidan

ESU-dekodrar till både Märklins ombyggnadssatser och till "ombyggnad med Hamo-magnet" (d.v.s ESUs satser) valdes för att se om gångegenskaperna skiljer mellan alternativen. Då behövdes så likvärdiga dekodrar som möjligt.

Till den uppföljande artikeln har inhandlats en mSD och en mLD, så vi ska kunna känna dem på pulsen också.

Mer om digitalisering med Märklins mSD-dekoder finns redan att läsa, i både nummer 9 och 10 av MJ-magasinet. Wink

_________________
Mvh Admin.
Användarens profilSkicka personligt meddelandeSkicka e-postBesök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:      
Skapa nytt ämneSvara på ämnet


 Hoppa till:   



Nästa ämne
Föregående ämne
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet




Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Thème original créé par ForumImages.
Thème myphpBB créé par myTemplate
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.